BRANCUȘI, Esența lucrurilor-Note de lectură
Sculptura lui Brâncuși este o descoperire de forme generice, insistent reluate, ca o plimbare printre „idei care au corp“, forme universale în plasticitatea/expresia lor redusă la esențial. Brâncuși urmărește să sculpteze ideea în formă sa pură, o lume de prototipuri, de „forme-idei“ devenite tridimensionale, forme curățite de toate determinările prea concrete. Forme simplificate și reunite în jurul unui număr restrâns de tipare esențiale, arhetipale: adică forme confirmate de tradiții imemoriale, îndepărtate sau apropiate în timp și în spațiu, forme aureolate de prestigiul perenității și al forței lor în spațiul psihismului uman general. Brâncuși ne vorbește încontinuu doar despre câteva, puține, teme fundamentale – geneza, nașterea și moartea, femininul și masculinul, iubirea și eternitatea – printr-o serie redusă de forme sculpturale. Brâncuși a reușit, în unele opere, să „depășească materia“, după spusele proprii. „Toate lucrurile ascund un adevăr ultim“, repeta adesea Brâncuși „Eu nu doresc să reprezint o pasăre, ci să exprim însuşirea în sine, spiritul ei: zborul, elanul..." „Brâncuși este artistul bântuit fără încetare de tentația de a se apropia de Infinit prin Formă“. Ezra Pound „Niciodată sculptura nu s-a apropiat mai mult, prin mâna vreunui alt sculptor, de o reprezentare atât de desăvârşită a esenţelor.” Jean Cassou
Comentarii (4)
Ovidiu ROMODSAN
O lucrare minunata a maestrului Toia.
Urmarind, in cadrul tripticului Brâncuși, lucrarile anterioare SARUTUL si CUMINTENIA PAMINTULUI, am incercat sa descopar de ce autorul s-a focalizat pe acestea si daca exista interrelationari (sau redundante/discrepante) in cadrul ansamblului. Banuiesc ca au fost alese de autor pentru ca una reprezinta prima sculptura moderna a sec. XX, alta o schimbare de paradigma in creatia brancusiana, iar ESENTA LUCRURILOR ceea ce le uneste pe celelalte doua ca si pe celelalte sculpturi si constituie miracolul creatiei brancusiene: “apropierea de infinit prin forma”, sau cum spunea el, reprezentarea pasarii prin zbor. ESENTA le strabate pe celelalte doua, iar ele demonstraza ESENTA intr-o alchimie a cunoasterii.
Ma mir totusi de ce, dupa cca. 2 saptamini de la postare, cele 273 de vizualizari si 36 descarcari nu sunt urmate decit de o singura apreciere. Chiar daca n-ar fi fost stralucit, (ceea ce nu e cazul), un astfel de pps merita un feed-back, care sa sustina pe autor sa continue si, eventual, sa se reconsidere. Ma intreb mai departe, de ce lucrari valoroase de pe aceasta platforma, nu sunt identificate si fructificate de un minister al culturii, de o autoritate a educatiei, de o instanta a stiintei etc, iar autorii lor de ce nu sunt onorati si premiati. Nu stiu cum e in alte tări privind atitudinea fata de creatia de lucrari powerpoint - pentru ca da, si aceasta este o creatie si o sansa pentru privitor de a cistiga timp si chiar un timp util si binefacator. Sa pui cap la cap 48 de slide-uri pe o tema <maiastră >, e un fapt remarcabil si probabil bazat pe ani si ani de studiu, conspectare, sortare, regasire si <esentializare>.
Revenind la ESENTA LUCRURILOR, informatia e atotcuprinzatoare, referintele bine alese, elementele de tehnica a montajului (ca in cinematografie) sunt perfect inchegate atit cit permite aplicatia, tema muzicala aleasa e in consonanta cu tematica, efectele sunt interesante. Am aflat multe aspecte fundamentale pe care nu le stiam despre sculpturi (vezi lucrarile Foca, Pestele, Oul s.a.), procesul Brancusi, multitudinea muzeelor si colectiilor aureolate de creatia lui Brancusi, cota de piata a lucrarilor sale, iar gindul ma duce la trista incercare, poate mercantila, a citorva intrusi de a recupera una din creatiile sale.
Revenind din nou, un pps de revazut si retrait!
Adrian TOIA
Domnule Romoșan, mulțumesc pentru gândurile și rândurile Dv. din comentariul la acest pps, comentariu și apreciere singulare, după cum remarcați...
Cred că sunteți activ (cu comentarii) de puțin timp pe acest site NICEPPS, și de aceea aveți unele nelămuriri și întrebări.
După cum cred că știți comunitățile on-line se formează oarecum spontan, în funcție de convergența și compatibilitatea preocupărilor membrilor care aderă și le compun.
Acesta a fost și cazul NICEPPS care a pornit de la ideea și decizia unei persoane (ADMIN) de a oferi un loc de întâlnire pentru autorii de pps, și în special pentru pps în limba română.
Pe atunci existau pe Net mai multe site-uri pentru postare/publicare de pps. În ultimii ani multe dintre ele au dispărut, din motive economice cred.
Acum câțiva ani comunitatea NICEPPS avea mult mai mulți membri activi cu postări și comentarii destul de dese.
O parte dintre ei au plecat de pe site, nemulțumiți din diferite motive (anunțate și cunoscute) alții au tăcut/dispărut din păcate, din motive mai puțin publice, foarte puțini au mai rămas fideli acestui site. Sunt – foarte rare - și câteva cazuri de reveniri.
Cei câțiva autori cu pps-uri interesante, și activi în comentarii, cel mult 10-15 persoane în prezent, s-au reunit în jurul unor pasiuni și preocupări tematice comune, mai relaxante, între care nu mai figurează și subiectele culturale sau științifice preferate de mine. Și au alcătuit un cerc mai mic al comentariilor prietenești.
De aceea nu mai există comentarii și nici aprecieri – ca altădată – la pps-urile mele, nu numai la trilpticul Brâncuși, ci și la altele, după cum puteți constata.
Am făcut și mai fac aceste pps-uri pentru a răspunde unor preocupări personale tematice mai vechi, pentru a adăuga informații pe unele teme mai puțin abordate în spațiul pps, și – nu în ultimul rând – pentru a promova marile valori românești din diferite domenii sau anumite teme mai puțin sau deloc abordate (cazul celor 3-4 pps – deocamdată -despre Inteligența artificială.)
Este vorba despre Eminescu, Nichita Stănescu, Adrian Păunescu, Ștefan Augustin Doinaș sau Vasile Voiculescu, dintre poeți (cu peste 10.000 de downloads în total), 7 pps cu prezentarea unor pictori români și mai multe pps cu unele capodopere ale picturii și sculpturii universale (între care, și nu în ultimul rând, cele trei Brâncuși) la care se adaugă cele 29 pps Cosmos (cam jumătate din cele publicate pe site) și 24 pps Științe ( cam o treime din cele publicate), tematici introduse de ADMIN la sugestia mea, deloc sau mai puțin abordate pe aceste site.
Chiar dacă nu știu cât de reprezentative sunt statisticile despre numărul (mare/foarte mare) de vizionări sunt mulțumit de numărul (de zeci/uneori sute) de downloads la fiecare din aceste pps, care confirmă faptul că există totuși persoane interesate de temele respective
Teodora Buiţă
„Păsările măiestre m-au fascinat şi nu m-au mai eliberat din mreaja lor niciodată.
Eu nu am căutat, în toată viaţa mea, decât esenţa zborului! Zborul - ce fericire!
Eu văd această Pasăre de aur foarte departe - la o sută de kilometri depărtare şi de o asemenea măreţie, încât să umple întreaga boltă cerească.
Pasărea măiastră este un simbol al zborului ce îl eliberează pe om din limitele materiei inerte. Aici am avut de luptat cu două mari probleme. Trebuia să arăt în formă plastică sensul spiritului, care este legat de materie. Concomitent, trebuia să fuzionez toate formele - într-o unitate perfectă.
Chiar formele contradictorii trebuiau să se unifice într-o comuniune nouă, finală, în filosofia mea asupra vieţii, separarea materiei de spirit şi orice soi de dualitate rămân o iluzie.
Sufletul şi lutul formează o unitate.
Prin acest oval al trupului Păsării măiestre, eu am separat şi am combinat două mişcări imperioase - una deasupra ovalului şi alta dedesubt. Mă întrebam singur: cum trebuie să balansez oare formele pentru a da Păsării un sens al zborului - fără efort?
După cum observaţi, am reuşit cumva să fac ca Pasărea măiastră să plutească.”, mărturisea Constantin Brâncuși, marele sculptor român cu contribuţii covârşitoare la înnoirea limbajului şi viziunii plastice în sculptura contemporană mondială, iar ție, Adrian, care ai venit să ne împărtășești din frumusețea operei lui, în citate și imagini, într-un pps minunat realizat, îți mulțumesc și te felicit!
Cu stimă,
Teodora Buiță
Adrian TOIA
Mulțumesc și Bine ai (re)venit Teodora, cu un citat al lui Brâncuși în care reafirmă principiul călăuzitor al operei sale fără egal „Cei care susţin că lucrările mele sunt abstracte; ori ceea ce ei numesc abstract este de fapt cel mai real lucru, pentru că realitatea nu este forma exterioară, ci ideea, esenţa lucrurilor"
Îngenunchem și ne plecăm în față universului de idei și forme cioplite în sculpturile Maestrului, și ne lăsăm purtați spre înălțimile artei sale fără să încetăm a admira fiecare curbă, unghi și linie ale operelor sale universale.
Cu acest pps, de mult gândit și dorit, am făcut și eu același lucru