Nuduri contestate care au provocat scandal-Note de Lectura
Nuditatea artistică nu are nimic vulgar. În artă, un trup gol de femeie poate fi privit ca expresie a sufletului, ca o manifestare a erotismului și a senzualităţii, ca reprezentare a eului uman, ca expresie a frumuseţii și a perfecţiunii. În multe culturi, nuditatea este considerată tabu sau indecentă, iar reprezentarea acesteia în arte a fost adesea controversată și criticată. Nuditatea în artă a fost motiv de contestare și scandal în mai multe cazuri de-a lungul istoriei. În trecut, mulți artiști au fost criticați sau chiar persecutați pentru reprezentarea nudului în lucrările lor.În pps sunt prezentate câteva dintre cele mai frumoase, faimoase și contestate reprezentări ale nudului din pictură.Elementele de noutate la aceste nuduri sunt și cele care au provocat scandaluri ajungându-se până la respingerea picturilor, fie înainte să fie expuse la expoziții oficiale, fie după ce au ajuns la public.
Comentarii (3)
Adrian TOIA
Pentru că văd zilnic cum crește numărul de vizionări la cele 2 pps postate recent de mine, Nuduri contestate care au provocat scandal - Note de Lectură și Judecata de Apoi - Capela Sixtină - Note de lectură, fără să existe niciun comentariu, mă gândesc să încep eu, poate voi stimula și pe alții să-și spună părerea despre subiectele abordate, sau despre orice aspect legat de aceste pps-uri.
În multe culturi, nuditatea este considerată tabu sau indecentă, iar la noi există persoane pudice care evită sau refuză subiectele despre nuditate (deși în pps Judecata de Apoi - Capela Sixtină - Note de lectură, este vorba de o temă biblică și de o frescă celebră cu multe alte semnificații și implicații, decât nudurile care au constituit motivul principal al scandalurilor și dezbaterilor pro și contra (cu acuzații de blasfemie...) din epocă și în secolele care au urmat)
Nuditatea în artă a fost motiv de contestare și scandal în mai multe cazuri de-a lungul istoriei.
În trecut, au fost artiști acuzați, respinși sau chiar persecutați pentru reprezentarea unor nuduri în lucrările lor.
În prezent, reprezentarea nudului în artă este acceptată ca o expresie artistică legitimă pentru că nuditatea artistică nu are nimic vulgar, așa cum o demonstrează opere celebre ale unor mari artiști care au traversat secolele, prezente în muzee, catedrale și biserici din toată lumea, și este apreciată pentru frumusețea și simbolismul său.
Unele dintre cele mai faimoase exemple din pictură sunt prezentate în acest pps Nuduri contestate care au provocat scandal
Iosi S. Avni
Stimate Adrian Toia,
Am vizionat chiar de mai multe ori aceste două prezentări de artă despre Capela Sixtină și câteva nuduri ale diferiților pictori. Ambele lucrări de o înaltă calitate atât profesionale și foarte bine documentate pe care puțini s-ar fi angajat de a le face. Ați dat dovadă de un foarte bun cunoscător al artei în picturi. Aceste capodopere ale lui Michaelangelo vor rămâne nemuritoare de-alungul secolelor și d-vs ați reușit a ni le explica nouă, celor mai puțini cunoscători pe larg și amănunțit.
Desigur că aceste picturi au provocat senzație la timpul lor, care continuă pe deoparte și în zilele noastre. Desigur nudurile afișate într-un lăcaș sfânt nu au fost aceptabile și bine că artistul nu a ascultat de criticile multora și a susținut că omul a venit pe lume nud și nud se va reîntoarce la judecata de apoi.
Acești critici perverși îmi amintesc de „Hainele noi ale împăratului” a lui Hans Christian Andersen. Ca toți nepricepuții care n-au vrut să decadă în ochii societății de pe vremea lor. Curios e faptul cum ideile s-au schimbat cu timpul care a trecut și după părerea mea, pictura cea mai cea în acest domeniu al nudului am văzut-o în 1983 la Muzeul d'Orsay din Paris denumită: „La mére de tout le monde”, pictură în care e expusă doar o vulvă femeiască, în toată „splendoarea” ei.
Nu vă mirați că lipsesc comentariile vizionatorilor ale acestor două diaporame, căci puțini o vor cumeta de a o face.
Acum câteva observații constructive neînjositoare, ați introdus extrem de mult material în fiecare prezentare ceea ce nu va mai dat posibilitatea de a pune textele explicative separat ci le-ați pus pe grundul picturilor. Astfel textele apar mici de culori diferite, care nu întodeauna din cauza culorilor nu pot fi clar observate ceea ce îngreunează cititul și obosesc ochii. Părerea mea e că puteați face fiecare prezentare din mai multe părți lăsând picturile neatinse și mărite în diferite detalii.
În rest, mă înclin și-mi „dau jos pălăria” în fața d-vs și în valoarea totală a lucrărilor. Ați ridicat modul acestor prezenrtări la un nivel foarte înalt, vom vedea cum vom putea ține pasul.
Cu respect,
Iosi S. Avni,
activ pe acest site din 2014
Adrian TOIA
Stimate Domnule Iosi S. Avni
Vă mulțumesc pentru timpul acordat vizionării ș comentariului amabil la cele 2 prezentări pps Judecata de Apoi -Capela Sixtină - Note de lectură și Nuduri contestate care au provocat scandal - Note de Lectură.
Faptul că sunteți primul comentator al acestor pps pe teme culturale, mă onorează.
Într-un fel mi-ați luat-o înainte, pentru că și eu mi-am propus să comentez pps-urile Dv. pe teme culturale și istorice, care au revigorat NICEPPS, după o perioadă preponderent turistică, lipsită de dialog, ,în comparație cu NICEPPS de acum 8-10 ani.
Am remarcat cu ani în urmă pps muzicale cu diferite opere, ceea ce am realizat și eu în acei ani, dar ați dispărut de pe site, și nu ați reapărut decât după alte întreruperi.
Anumite probleme de sănătate, inevitabile la vârsta mea, cred că nu prea depărtată de a Dv. m-au împiedecat până acum, dar cred că viitorul îmi va permite să comentez ceva din ceea ce ați postat în ultimul timp.
Sunt totdeauna deschis la părerile și eventual observațiile critice/sugestiile făcute de cei care au timpul, pregătirea și bunăvoința să le facă...
Nu văd cum ar putea fi înjositoare, dacă au în spate informație și pregătire în temele comentate, și experiență în realizarea de pps, cum sunteți și Dv., care faceți mai mult decât să adresați felicitări convenționale și cordiale autorilor și pps-urilor comentate.
În consecință apreciez „observațiile Dv. constructive” referitoare la „textele care apar mici de culori diferite, care nu întodeauna din cauza culorilor pot fi clar observate ceea ce îngreunează cititul și obosesc ochii, sunt întemeiate în cazul unora din slides („nu întodeauna din cauza culorilor” etc)
Pentru mine a fost o problemă foarte dificilă să aleg modul de prezentare (poziționarea în slide, culoare, ritm) al unor texte definitorii pentru subtitlul Note de lectură, care aduc informații mai puțin sau de loc prezente în alte pps dedicate celor două teme din pps.
Câți dintre cei care au văzut la Vatican sau în albume, Judecata de Apoi, au știut că nu văd varianta originală ? Printre ei mă număr și eu, deși am ajuns de două ori în Capela Sixtină...
Am preferat textele și unele sublinieri cu diferite culori ale ideilor principale din ele, acceptând dificultatea citirii lor în unele slides, pentru importanța lor în explicarea istoriei acestor capodopere, „celor mai puțini cunoscători” între care desigur nu sunteți și Dv.
Spun asta pentru că folosiți picturi în pps-uri, și vă referiți și la „Muzeul d'Orsay din Paris și „La mére de tout le monde” pe care eu am văzut-o cu titlul L'origine du monde” a lui Courbet.
Pe care nu am păstrat-o pe lista scurtă pentru pps-ul meu Nuduri contestate care au provocat scandal - Note de Lectură, deși ar fi avut de ce să fie, pentru că mi s-a părut un exemplu excesiv și mai puțin prezentabil, („Les spécialistes et critiques d'art ont plutôt rapproché ce tableau des œuvres picturales et des photographies pornographiques”)ceea ce nu a fost cazul cu cele din selecția mea (subiectivă).
Cred că sunteți în măsură să apreciați dificultatea unei astfel de selecții dintre miile de nuduri existente în muzeele și catedralele din lume...
M-aș bucura ca persoanele care vizionează aceste pps să aibă răbdarea de a citi textele colorate (avansul este cu click, conform dorinței fiecăruia) cu toate dificultățile pe care uneori le întâmpină, ceea ce poate ați reușit Dv. care spuneți că le-ați vizionat chiar de mai multe ori...
„Nivelul foarte înalt” al acestor prezentări se datorează în primul rând capodoperelor din pps-uri, în al doilea rând autorilor textelor din lecturile și documentarea menționată, și la urmă, poate și mie, pentru ideea de a le face într-o formulă de prezentare mai puțin uzuală
Cu cordialitate,
Adrian Toia, și eu activ pe acest site din 2014