Pieta Vaticana - Note de lectura
Pietà Vaticana a lui Michelangelo, „piatra învinsă de suflet”, este una dintre cele mai faimoase opere de artă din toate timpurile și una dintre capodoperele Renașterii italiene. Ea aparține acelor capodopere care de-a lungul secolelor au scris evoluția istoriei artei și, într-un fel, și a simțirii umane. În 1497, cardinalul Jean Bilhères de Lagraulas i-a comandat lui Michelangelo să sculpteze „o Fecioară Maria, îmbrăcată, cu un Hristos mort în brațe”. A comandat statuia Pietà pentru capela Sfânta Petronila , din Vatican. Cardinalul fost asigurat că această sculptură va fi „cea mai frumoasă lucrare din marmură din Roma și că niciun alt artist nu o poate face mai bine”. Sărbătorile pentru jubileul anului 1500 se apropiau și Pietà lui Michelangelo Buonarroti urma să fie prezentată ca o capodoperă creată de un conațional. Michelangelo a avut nevoie de 9 luni pentru ca să aleagă blocul de marmură și să-l transporte din carierele de la Carrara la Roma, și de aproape doi ani pentru a realiza sculptura. Michelangelo era foarte tânăr - avea 25 sau 26 de ani... Pietà o reprezintă pe Fecioara Maria, ținând pe brațe trupul fără suflare al lui Hristos, după coborârea de pe cruce. Are dimensiunile 174 cm înălțime, 195 cm lățime și doar 69 cm adâncime. Este imposibil să contemplați această sculptură, fără a vă simți profund emoționat de ea. Despre ea s-au scris sute de analize și interpretări ale statuii în ansamblu, și ale unor detalii semnificative ale acesteia. Specialiștii au observat trei lucruri care ies din canoanele artei de a sculpta. Se observă o disproporție între cele două personaje. Corpul mamei este mai mare în comparație cu al fiului. Mama pare a fi mai tânără ca fiul. Un al treilea lucru este faptul că fiul are un al 33 lea dinte. Unele analize și posibile ipoteze explicative apar în pps. Din lectura unora dintre aceste analize și interpretări am reținut câteva în acest pps, invitând pe cei care vor viziona pps-ul și vor (re)vedea capodope
Comentarii (4)
Radu Liliana
Bună ziua domnule Adrian Toia,
Felicitări pentru pps-ul Pieta Vaticana - Note de lectură.
Extrem de bine documentat. Păcat că este despre ceva trist.
Pps potrivit pentru perioada sărbătorii Paștelui.
Foarte multe amănunte despre celebra sculptură.
Am ajuns de mai multe ori la Vatican și în Bazilica Sfântul Petru.
Sculptura Pieta a lui Michelangelo m-a impresionat de fiecare dată.
Chiar în 2001, an în care în familia mea fusese un eveniment trist, când
am ajuns în fața sculpturii Pieta, mi-au dat lacrimile.
Liliana Enescu Radu
Teodora Buiţă
Ca şi alte forme ale culturii umane, artele frumoase sunt fundamentale pentru omenire, ele având rolul de a ghida anumite concepte în societatea umană şi de a influenţa astfel valorile estetice.
Pietà, plăsmuirea artistică înfăţişând trupul lui Iisus coborât de pe cruce, ţinut în braţe de Fecioara Maria, a devenit o temă populară încă din cea de-a doua jumătate a secolului al XIII-lea, mai ales în spaţiul gotic Germanic, atât în pictură, cât și în sculptură.
Cele trei elemente fundamentale ale creaţiei artistice: reprezentarea, creaţia şi comunicarea au fost minunat prezentate în „Pietà” de către Michelangelo Buonarroti, artistul transmiţând prin ea frumuseţea, bunăvoinţa, lumina, acceptarea și seninătatea în acelaşi timp. Aceasta este combinaţia idealurilor clasice renascentiste de frumuseţe.
Pietà, capodopera artistică a durerii negrăite, este o operă rotundă, ce poate fi văzută din toate unghiurile, dar punctul de observare preferat este cel din faţă. Sculptura o reprezintă pe Fecioara Maria, tânără, frumoasă şi a cărei ţinută se remarcă prin numeroase falduri, care îl ţine în braţe pe Hristos fără viaţă, şi care în mod intenţionat este reprezentat mai în vârstă decât mama sa, într-o compoziţie calmă, plină de sensibilitate şi care arată durerea unei mame. Tinereţea Mariei este o mostră de idealism renascentist: este reprezentarea idealului de frumuseţe şi tinereţe, o mamă veşnic tânără şi frumoasă.
Fecioara mereu tânără reprezintă şi un simbol al purităţii; însă o altă semnificaţie este legată de răscumpărarea păcatelor umanităţii în mâna Fecioarei ce oferă jertfa fiului ei în acest scop. Când Michelangelo a fost întrebat de ce a reprezentat-o pe Fecioară atât de tânără, a dat un răspuns nespus de frumos: „Oamenii care-l iubesc pe Dumnezeu nu îmbătrânesc niciodată. Maica trebuia să fie tânără, mai tânără decât Fiul, ca să se dovedească veşnic Fecioară; în timp ce Fiul, întrupat în natura noastră umană, ar trebui să apară ca orice alt om în rămăşiţele sale muritoare”.
Michelangelo a ilustrat influenţa filozofiei neoplatonice şi a esteticii clasice, ce îi face pe Fecioara Maria şi Iisus să denote seninătate şi echilibru, precum şi o aparentă absenţă a suferinţei. În această sculptură, Maria nu este prada unui suflet suferind, nu devine o victimă şi nu-şi pune la îndoială credinţa. Dimpotrivă, ea îşi „poartă” realitatea, îşi însoţeşte fiul şi contemplă misterul de neînţeles al martiriului. Sigur, Fecioara Maria este personajul principal al compoziţiei, întrucât corpul firav al lui Iisus atrage atenţia asupra ei. Trupul ei, aspectul fizic, este la rândul său o imagine a stării sufletului ei care rămâne drept.
„Fecioara Maria este un simbol al purităţii, al întrupării înalte şi al lucrurilor sacre, aşa că va putea cu siguranţă să păstreze un chip tânăr şi frumos pentru totdeauna. Tinereţea ei eternă şi imaginea nobilă simbolizează idealul omenirii de a urmări lucruri frumoase”, arăta Michelangelo.
Este uimitor cum un artist atât de tânăr, la doar 24 de ani, talentat și plin de har, a putut crea o asemenea minunăție de sculptură, o capodoperă extraordinar de frumoasă!
Genialitatea lui Michelangelo, reflectată în atenţia sa pentru „lumini şi umbre”, precum şi pentru anatomia corpului uman, sunt recunoscute de Vasari, care, pe drept cuvânt, spune despre capodeperă, așa cum bine ai menționat și tu în pps:
„Niciodată un sculptor sau un artist remarcabil nu ar trebui să creadă că ar putea să mai adauge vreodată o compoziţie mai bună sau o mai mare graţie, sau să o depăşească în fineţe, lustruire sau în sculptura delicată în marmură, pentru că în ea se rezumă toată valoarea şi puterea artei.”
De fapt, tânărul artist Michelangelo Buonarroti, de atunci, a devenit, după cum știm, unul dintre titanii Renaşterii italiene. Sculptor, pictor, poet, arhitect şi inginer, marele artist florentin a creat o operă care şi-a pus amprenta asupra artei şi culturii universale.
Adrian, mi-a plăcut mult cum ai realizat această prezentare, cu foarte multe explicații, detalii interesante, fotografii, ceea ce a inclus desigur multă muncă, dar cu ce rezultat minunat!
Felicitări pentru tot și mulțumiri pentru emoția reîntâlnirii cu această superbă operă de artă, care a uimit lumea secole de-a rândul și continuă să uimească prin frumusețea ei, forţa de expresie extraordinară și mesajul transmis!
Cu prețuire,
Teodora Buiță
Adrian TOIA
Vă mulțumesc Doamnă Liliana Enescu Radu, pentru timpul acordat unui pps realizat de mine, după ce
m-am gândit la el și am ezitat mult timp.
Și eu am fost de câteva ori la Vatican și în Bazilica Sfântul Petru, și nu am uitat nici azi emoțiile trăite privind Pietà sau cele resimțite sub bolta Capelei Sixtine, și în fața Judecății de Apoi, toate create de geniul și uluitoarea forță artistică a lui Michelangelo.
Cred că v-a impresionat în mod deosebit și pentru circumstanțele familiale de care amintiți.
Pietà este acolo de pese 500 de ani !!!
Și va rămâne acolo cât va exista omenirea...
Adrian TOIA
Țin minte, Teodora, că ai scris despre „emoția reîntâlnirii cu această superbă operă de artă” într-un alt comentariu de acum 6 ani, la alt pps al meu, Sculpturi preferate, unde era prezentă și Pietà, și de aceea înțeleg că ai avut nevoie de mai multe zile după apariția pps Pietà Vaticana pe NICEPPS, pentru a scrie comentariul tău cordial, pentru care îți mulțumesc încă odată.
Constat cu plăcere că ai reluat citate din Michelangelo despre capodopera sa, pe care le-am ales și eu, și
le-am inclus în pps, pentru a putea înțelege mai bine și concepția lui în realizarea sculpturii.
Am dorit ca prin realizarea acestui pps, de care după ezitări justificate m-am apropiat, să aduc Pietà și istoria ei, și din jurul ei, cât mai aproape, „în casa” fiecăruia care vede acest pps, pentru ca s-o poată privi de aproape, în ansamblu, și în detaliile pe care nu le poți distinge, ca turist, de la distanța la care stă acum, prin geamul de sticlă incasabilă care o protejează…
Dacă am reușit cât de puțin, sunt mulțumit.