Tehnologii care ne schimba viata-2.Scoala online
Schimbările determinate de accelerarea progresului șțtiințific și tehnologic și de şi cerinţele competitivităţii impun o actualizare continuă a cunoştinţelor şi revoluţionează sistemul de educaţie şi instruire, necesitând adoptarea și îmbinarea noilor concepte, e-learning (învățamântul la distanță) și life-long learning (învăţarea pe tot parcursul vieţii - educaţia continuă).În studiile realizate și articolele publicate cu mulți ani în urmă, despre Noua economie și Economia digitală, afirmam că ele se bazează pe învăţare, aceasta fiind una din caracteristicile definitorii ale noilor tipuri de economie și societate. In ultimul timp, în contextul restricțiilor impuse de pandemia COVID-19, aceste concepte au ajuns în atenția decidenților de la toate nivelele politice și economice și vor deveni componente permanente ale sistemelor de educaţie şi instruire.
Comentarii (2)
Teodora Buiţă
Sigur că educația este importantă și este necesar să fie continuată, chiar și atunci când ușa școlii este închisă, cum s-a întâmplat în momentul când a început pandemia, trecându-se, într-un stil accelerat, la introducerea tehnologiei digitale în sistemul de educație.
Unii profesori, care și-au asumat vocația cu noblețe, pentru deschiderea de orizonturi și de minți, în pofida emoțiilor firești ale unui început forțat de împrejurări nefericite, au început să predea la distanță, online, chiar din primele săptămâni ale stării de urgență, alții au așteptat până după vacanța de Paște, când ministerul a dat un ordin în acest sens, dar important este că au încercat să creeze interactivitate, să ofere și să primească feedback, să distribuie materiale, să le ordoneze pe categorii, astfel încât fiecare elev să aibă acces la ele și să lucreze pe propria copie. .
Copiii și părinții lor s-au bucurat că procedându-se astfel, anul școlar a putut fi continuat, fără a fi expuși îmbolnăvirii cu noul virus SARS-Cov-2!
Cum era de așteptat, sistemul de învățământ românesc nefiind cu adevărat pregătit pentru educația online, pandemia a scos la iveală situații în care unii profesori și-au depășit limitele pentru a putea să le predea în continuare elevilor lor la standarde înalte, dar și multe exemple cu profesori care, deși foarte buni la clasă, nu s-au descurcat să predea online...!
„Ar trebui să ne gândim: cui trebuie să îi fie bine în acest sistem? Elevului. Dacă am începe să gândim cu adevărat în paradigma aceasta, am găsi și soluții. Soluții sunt, iar instrumentele digitale, odată ce le stăpânești, nu fac decât să îți eficientizeze lucrul și să ajungi mai ușor la copii. Elevii de azi vor ajunge pe piața muncii, unde indiferent dacă ești agricultor sau medic, vei folosi tehnologia”, spune Ștefan Apăteanu, fondatorul Edu Apps.
Având în vedere salturile rapide din punct de vedere tehnologic prin care trece omenirea, dar și particularitățile noilor generații, unii consideră, așa cum prezinți și tu în pps, că digitalizarea educației a început să devină o necesitate, chiar și în absența unor situații de forță majoră.
Și totuși, părerile sunt împărțite, nu toți părinții sunt de acord cu învățământul online, în afara perioadei de criză, mai ales la clasele mici, unde organismul copiilor este încă în formare, în dezvoltare, iar statul ore în șir în fața calculatorului, laptopului sau tabletei, după cum se știe, este foarte nociv pentru toată lumea. Plus că, față de educația în sistem clasic, la cea online le lipsește copiilor interacțiunea, socializarea, ceea ce va duce la formarea unor copii singuratici, izolați…, iar lipsa de mișcare, are și ea la rândul ei o mulțime de efecte negative asupra organismului!
Pe lângă problemele de sănătate, s-ar mai adăuga și aceea că în zonele rurale nu toți copiii au toate resursele pentru a se conecta.
Ca urmare, anul școlar a început în 14 septembrie în condiții normale, în majoritatea școlilor din țară, cu excepția unor unități de învățământ unde, din cauza unor situații apărute, se fac cursuri exclusiv la distanță pentru toți preșcolarii și școlarii, existând posibilitatea totuși, ca în unele zone ale țării predarea să se facă după un scenariu mixt - fizic și online.
Dar, în contextul în care numărul infectărilor cu Covid va crește în anumite localități din România, mai multe școli ar putea fi închise, ceea ce va însemna că școli care puteau să țină lecțiile în sala de clasă, vor fi nevoite să își mute, din nou, procesul didactic în mediul online și să asigure accesul elevilor la educație, într-un mod coerent și echitabil.
În concluzie, deși Edu Apps a făcut cursuri de pregătire cu profesorii și a creat o serie de resurse despre învățarea digitală, care pot fi parcurse pe cont propriu, sistemul de învățământ românesc încă nu este cu adevărat pregătit pentru educația online.
„Școlile se vor trezi în același scenariu, vor trebui să lucreze online cu elevii fără să aibă resursele necesare, iar în plus vor trebui să ofere inspectoratelor posibilitatea să le monitorizeze activitatea”, arată Ștefan Apăteanu.
Adrian, felicitări pentru lucrare și pentru informațiile date! Mă bucur să constat că ești mereu la curent cu tot ce e nou, ceea ce dovedește că tu într-adevăr aplici conceptul life-long learning!
Cu stimă,
Teodora Buiță
Adrian TOIA
Teodora, multumesc pentru amplul tău comentariu, ca persoană cu aptitudini și activitate didactică, la acest pps în care am încercat să prezint o problemă de actualitate, mult și în multe feluri discutată.
Ca și in alte cazuri, progresul tehnologic și noile tehnologii ne schimbă viața în multe feluri, multe pozitive, altele cu efecte negative pe termen scurt, mediu și lung...
De aceea și E-learning are avantaje și dezavantaje, unele menţionate si de tine, mai ales în condiţiile întârzierilor nepermise din sistemul de învățământ românesc.
Din motive de lungime si tematică, în pps am amintit doar aceste avantaje și desavantaje, deşi fiecare dintre ele ar trebui aprofundate si explicate...
Spun întârzieri nepermise, pentru că primele proiecte INTERNET din România la care am participat cu 30 de ani în urmă,. după cum cred ca ştii, au fost în domeniul învățământului și cercetării....
De aceea Telework si E-learning sunt tipuri de activități de care m-am ocupat cu mulţi ani înainte de a deveni o necesitate la nivel global si naţional din motivele pandemiei COVID-19...
Iar life-long learning este pentru mine mai mult decat un concept, este o DEVIZĂ, care m-a ajutat sa descopăr multe informaţii si cunoştinţe noi în mai multe domenii profesionale si extra-profesionale, si să pot realiza acele pps-uri despre care spuneai altădată, că sunt „pps-uri cu subiecte de specialitate”...
Deși cred că este o problemă de larg interes și pentru nespecialiști, recunosc faptul ca deși este actual, și acest pps poate fi considerat „cu un subiect special”, văzând numărul de vizionări și cel de comentarii, pe care l-ai deschis tu, cu acest comentariu, la obiect si informat. Deci se poate.
Cu stimă, Adrian Toia